Tuesday, May 6, 2014

SLE - Systematic Lupus Erythematosus dan Shaklee

Tak semua vitamin Shaklee anda boleh telan...tambah2 lagi klau anda ada sakit Sle ni..mesti anda perasan di bawah label Alfalfa dan Vita-Lea ada tertulis Alfalfa dan Vita-Lea tidak boleh diambil oleh pesakit Systematic Lupus Erythematosus (SLE)...untuk yg pernah google tentang Shaklee ni mesti anda dah tau kan..

Anda tahu tak SLE tu apa?..kena jugak tahu sikit2 kan...meh baca sikit..

Systemic Lupus Erythematosus (SLE) adalah penyakit kronik auto-imun di mana badan pesakit menghasilkan protein darah dengan banyaknya.

Protien darah yang dipanggil antibodi ini dengan sendirinya memberi tindak balas terhadap tisu seseorang.

Punca penyakit SLE tidak diketahui. Penyakit ini menyebabkan badan seseorang menghasilkan antibodi terlalu banyak, di mana antibodi tu akhirnya memakan atau membahayakan badan pesakit itu sendiri.

Bahaya kan? sepatutnya imun sistem kita untuk jaga badan kita...tapi dah jadi musuh dalam selimut plak..huhuhu...

tapi ada satu kes ni...dia ibu menyusu..tapi berjaya jugak susukan anak dia walaupun ada sakit Sle ni...jom tengok testi dia..

" Saya adalah pesakit SLE. Symptom SLE menyerang semula 2 minggu selepas saya melahirkan anak sulung saya, Faheem. Dosage intake steroid saya telah dinaikkan dari 10mg/sehari kepada 50mg/sehari. Kesan pengambilan steroid bukan sahaja dirasai oleh saya malah turut menjejaskan baby Faheem, Atas nasihat dari Paed, saya diminta agar mengurangkan penyusuan badan, dalam erti kata lain, mula memberi formula milk kepada baby Faheem.

No comments:

Post a Comment